måndag 22 november 2010

Hur ska det gå?

Hemresan närmar sej med stormsteg och jag funderar alltmer på hur det praktiska ska funka, hur mycket ombyte kommer vi behöva, hur många blöjor krävs, var ska L sova under mellanlandningarna, är vi tillåtna att ta med liggdelen till vagnen in på planet, kommer vi kunna checka delar av vårt bagage hela vägen även fast vi stannar i Singapore i 3 dagar, hur gör vi med bilbarnstolen, finns såna hos taxibolagen eller måste man ha sin egen etc. etc. etc. ????? Även grejer som hur L kommer sova (förmodligen inget att oroa sej över, har ju varit en av hans favoritsysslor sen han föddes), vad vi gör om han kaskadkräks på planet eller får jätteont i öronen vid start och landning (amning ska vara bra har jag hört) och hur man byter en megastor bajsblöja inne på en hemskt liten flygplanstoalett samt vem man får brevid sej i flygstolen där man ska hiva fram bröstet stup i kvarten och garanterat måste upp och gå minst lika ofta...

Förhoppningsvis sitter vi närmast gången längst fram där barnfamiljer brukar blir placerade (i mån av plats). Ja herregud, det finns ett gäng grejer att oroa sej för.. Imorse övade jag på att fånga upp en spya i en handduk då stackars L satte i halsen under amningen, det gick väl okej men jag önskar det fanns nån form av vattentät handduk med flanell på ovansidan och plast på under sidan så det inte går igenom. Kanske något att uppfinna! Okej nog om mina bebiskräk och bajsnojor, finns ju roligare saker att läsa om kanske ;)

Nu ska jag ringa och boka julbord för oss tre senare i veckan, måste ju få äta svensk julmat innan vi flyger hem...

Någon som redan ätit årets första julbord?

4 kommentarer:

  1. Förstår att du oroar dig över det praktiska, det hade jag också gjort! Men som spytrasa kan jag tipsa dig om att köpa en bit plastad frotté. Det går att köpa färdigskurna bitar för spjälsäng på t.ex. IKEA eller babybutiker alternativt som metervara i tygbutiker. Bara att klippa det i ett antal mindre bitar och använda som trasa. Det finns ganska mjuk frotté, men tycker du den är för sträv och rivig kan du sy på flanell på frottésidan så har du ändå plast som skyddar på baksidan.

    På flygplanet brukar man, som du sa, få sitta precis bakom en vägg och då får man i regel en babyvagga som fästs på väggen om barnet är 6 månader eller yngre. Du kanske kan ringa och kolla upp det?

    Babyskyddet brukar man kunna få en luggage tag på vid luggage check-in och sedan ta med fram till gaten och få tillbaka det vid landning om man t.ex. tycker det är praktiskt att barnet sover i det under mellanlandningarna. Det kan du också ringa och försöka få reda på hur det funkar. Annars är ju bärsele bra att ha om det är något som lille L trivs i. Jag tror också det är bra om ni har ert eget babyskydd i Singapore för man vet aldrig vad de har för typ av stolar där och det är inte säkert att de har för så små barn. Bälteskuddar och stolar för större barn finns ofta i Sverige, men utomlands är det tveksamt om de ens har något av det på taxibolagen. Det varierar väldigt. Jag hade tagit med mitt eget. Det är troligtvis gratis att checka in precis som barnvagnen?

    På de plan jag åkt med sedan jag fick barn har det funnits ett litet skötbord på minst en toalett. Jag lyckades byta bajsblöja på min tvååring där, så det ska nog gå bra :)

    Det var nog de saker jag kände att jag kunde ge några råd om... Hoppas du blev något klokare! :)

    SvaraRadera
  2. Ja, det låter såklart som en lång och tuff resa (även utan barn!), men fokusera på målet! Det måste vara jätteskönt att komma tillbaka till den miljö som är ert hem och skapa en fin tillvaro för er nya familjemedlem. Extra skönt att åka till sol och värme. Här viner vinden rejält utanför fönstren och mörkret är betungande. Så, fokusera på hur bra allt ska bli och så hoppas jag att resan går riktigt bra och att du fortsätter att skriva på din mysiga blogg.

    Kramar från Jenny

    PS: Måste också få ge en komplimang för din snygga klädstil! Du lyckas alltid se så fin ut. Mycket inspirerande!

    SvaraRadera
  3. Men tack så jättemycket, vad gulligt! Lite pepp mitt i all röra var precis vad jag behövde, nu ska jag ta tag i det här och tänka på allt bra som väntar :) Och självklart kommer jag fortsätta att blogga på NZ! Kram!

    SvaraRadera
  4. Ja jag vet ju precis hur det är och hur mycket jag oroade mig för hur det skulle gå när vi skulle ut och flyga första gången med en ettåring. Det var ganska bökigt eftersom han var för stor för babyvagga, men för liten för att få eget säte. Lyckligtvis var planet inte fullt så vi fick ett eget säte till honom ändå både dit och hem, men det var i minsta laget att ligga och sova på...

    Ville också säga att min son har flugit några gånger och aldrig fått ont i öronen - han har haft napp varje gång vid start och landning och jag skulle tro att amning funkar precis lika bra! Det är förstås individuellt och en liten bebis kan ju bli ledsen ändå, men oroa dig inte - det kommer gå bra! :)

    Flygvärdinnorna är förmodligen vana och även om det känns som att man är till besvär och alla tittar på en och man skäms ögonen ur sig så fort barnet skriker så är det inte så illa. Det finns alltid surgubbar, men i allmänhet är folk mer förstående än man tror. Många av dem som sitter där har ju själva någon gång haft spädbarn, och några har säkert flugit med dem också ;)

    Och den som eventuellt sitter bredvid dig får bara stå ut! Du har säkert tänkt på att använda en skylande filt när du ammar. Och troligtvis får ni säten längst ut så du kan sitta ytterst med C bredvid dig. Det kommer gå jättebra! Jag har överlevt ett antal flygresor med en liten som sprungit fram och tillbaka i gången och petat på folk och skrattat och skrikit... Folk har nog mer tålamod med en liten bebis! ;)

    Nu blev det visst en jättelång kommentar till... Men hoppas att detta också verkar lite lugnande! :) Sätt igång och packa din väska nu! ;) Jag ser så mycket fram emot att få följa er när ni kommer tillbaka till NZ och lille L ska få träffa farmor och farfar! Kram

    SvaraRadera