torsdag 18 november 2010

Min Träning - Då och Nu

Har gått och funderat på detta inlägg ett bra tag nu men inte riktigt kommit till skott men nu så! Tänkte att jag skulle berätta lite hur min träning sett ut under graviditeten och efter. Jag fick reda på att jag var gravid strax EFTER att jag kraschat på min Downhill cykel under en deltävling i DH Nationals NZ. Bröt handleden och blev gipsad och därmed var det slutcyklat på ett bra tag för mej! När gipset var borta och jag hunnit testa positivt för graviditet blev det såklart väldigt mycket lugnare träning även om jag cyklade några gånger till (men utan att hoppa eller rejsa nerför backar i full speed såklart).

Tränade på gym ett par gånger i veckan fram till 6:e månaden, då jag började känna mej obekväm att lyfta vikter - blev bara röd, varm och ansträngd så bytte gymmet mot lättare träning hemma i vardagsrummet samt att jag fortsatte med (så gott som) dagliga promenader. Gick på gravidyoga en gång i veckan från vecka 21 tror jag det var, fram till vecka 28 då jag flög hem till Sverige (fy helsike för att flyga över atlanten höggravid, det gör jag inte om!) där jag fortsatte med promenader och hemma/utomhus träning som pushups och dips på parkbänk och utfallssteg. Ryggen började dock göra sej påmind vid längre promenader så dom blev allt kortare och långsammare.. Kände mej som en gammal tant!

Under dom varma sommarveckorna gick jag ofta ner och tog en simtur i Brunnsviken - underbart att känna sej viktlös för en stund :) Försökte även få in minst ett gravidanpassat yogapass i veckan, med fokus på andning och avslappning. Något jag inte direkt fick användning för då det blev ett planerat snitt pga L:s huvud som låg uppåt, men visst hade jag nytta av att kunna gå in i mej själv och tänka på att aaandas under vändningsförsöket och även de tre gånger narkosläkaren misslyckades med att sätta epiduralen i ryggen på mej. Så alldeles bortkastat var ju inte alla mina yogatimmar ändå..

Tar del två om träning efter graviditeten i ett senare inlägg - detta blev långt nog!


Dagens Hemma-gym




1 kommentar:

  1. Tack för peppen jag fick av att läsa ditt inlägg, jag blev faktiskt sugen på att träna trots att jag aldrig varit någon träningsmänniska, men jag skulle behöva.. Jag gick också på gravidyoga för andningen och sen blev det planerat snitt pga Alvas huvud uppåt så det kändes bekant :) Blir kul att läsa ditt nästa träningsinlägg så kanske man får något tips! känns inte som det finns tid för träning, kram

    SvaraRadera