måndag 22 november 2010

Min Träning Del 2

Lovade ju en fortsättning så här kommer den! Jag höll alltså igång med träningen hela graviditeten, om än med en (väldigt mycket) lättare intensitet än vanligt. När jag kom till Sverige köpte jag ett hemmagym-kit bestående av en yogamatta, 2 hantlar och en fitnessboll och kompletterade med gummiband som jag hade med mej från NZ. Dessa grejer kommer man långt med och det blir bra mycket billigare i längden än ett sällan använt gymkort! Ens tid blir ju plötsligt väldigt begränsad som mamma och jag tycker att det är både bökigt och oekonomiskt att ta mej iväg till gymmet så här tidigt.

Okej, nu till hur det faktiskt sett ut EFTER Lewis kom till världen. Första veckan var jag så öm och hade ont i snittet bara av från att ta mej upp ur sängen och soffan så några promenader eller annan träning var det inte ens tal om. Först efter två veckor kunde jag ta en längre promenad utan att få ont. Väntade i ytterliggare två veckor med att göra några styrkeövningar, började lite försiktigt med att träna överkroppen med mina hantlar men lät bli både benövningar eller mage som kunde göra medföra obehag där snittet gjorts.

Nån vecka innan min 6 veckorskontroll testade jag att göra "plankan" (statisk träning där man aktiverar sina coremuskler genom att i vågrätt position lyfta sej från golvet upp på tå och armbågar). Det funkade dock inte som jag ville, magmusklerna hade ännu inte dragit ihop sej så magen föll liksom ut eller hur man ska förklara, samma sak med armhävningar. Lät därför bli dessa övningar i ytterligare 2 veckor och hittade istället andra övningar som aktiverade samma muskler men utan samma påfrestning.

Nu kan jag göra det flesta övningar igen men är på långa vägar inte tillbaka till den formen jag var innan, visst mina gravidkilon är borta men jag vill bli starkare och fastare - framförallt på magen men jag tänker inte stressa, det har ju faktiskt bara gått nio veckor sen jag var gravid!

Mitt motto just nu är hellre lite motion än ingen alls, så blir det bara en 20 minuters promenad är det iallafall bättre än ingen promenad. Beroende på tid och ork gör jag en helkroppscirkel här hemma 3-4 gånger i veckan på 20-30 minuter där jag kör igenom axlar, armar, bröst, rygg, mage och ben. Fokuserar lite extra på mage och rygg där jag känner mej som svagast. Fördelen med att träna hemma är ju att man kan göra det när lillen sover och slipper pumpa mjölk för att kunna åka iväg till ett gym. Nackdelen är istället motivationen kan jag tycka, det är SVÅRT att komma i rätt "träningsmood" när det ofta finns 100 andra grejer som behövs göras; tvätt, disk o ja allt det där. Eller så är man bara SÅ trött.

Jag tycker även att den här årstiden är grymt jobbig, vem fasiken vill liksom ut och traska morgonpromenad när det är kallt, blött och beckmörkt?? Inte jag iallafall, försöker därför komma ut lite efter lunch när det iallafall är en gnutta dagsljus. I slutändan är ju ändå belöningen att jag mår så mycket bättre efteråt! Ska faktiskt stoppa ner L i åkpåsen nu och trotsa det gråa söndagsvädret. När jag kommer in väntar två nyinköpa tidningar och en kopp varm te!

Hej så länge

2 kommentarer:

  1. Kul att läsa hur du tänker kring träning =)
    Jag saknar träningen mycket och ser fram emot att börja igen, fast det får bli en mjukstart i förhoppningsvis januari/februari. Lillan måste vilja kika ut bara =)

    SvaraRadera
  2. Jag har inte kunnat börja träna än efter förlossningen, men längtar som en galning till den dagen jag kan! Förhoppningsvis kan jag börja med yoga och gummibandsövningar redan denna v, och promenader såklart.
    Jag tänker precis som du: lite träning är bättre än ingen träning!
    Lycka till med hemresan förresten -förstår att det är hemskt mycket att tänka på!

    SvaraRadera