lördag 5 mars 2011

Önskar nästan..

att vi inte blivit så bortskämda med att L sovit hela nätterna igenom från cirka 6 veckors ålder. Är nämligen sjukt otränad på att klara mej på så lite sömn som jag fått dom senaste nätterna, eller förresten, veckorna.

L:s sovvanor har ändrats markant, kanske hänger det på åldern, tänder, en ny fas eller ja det kan ju vara vadsomhelst. Även om förändringen just nu är till det sämre var jag beredd på att det skulle svänga, dom är ju bara små bebisar och ingen dag är sej riktigt lik. Hursomhelst somnar han nu redan vid sju-halv åttasnåret istället för att vara vaken till så sent som tio med oss som han ibland brukade som liten. Det gör att det nästan blir bråttom att hinna med vår middag, L:s bad och kvällsmål innan han blir för trött och i värsta fall otröstlig. Men ikväll gick det bra och nu sussar han i sin spjälsäng vilket ger mej lite lyxig egentid ett par timmar innan jag själv däckar.

Nackdelen är att han vaknar hungrig flera gånger under nattens gång, när han somnar så här tidigt. Här i NZ pratar alla om en "Dream-feed" som ges vid tio halv elva, ofta ersättning i flaska. L avskyr ersättning men jag prövade härom kvällen att amma honom strax efter tio utan att väcka honom ur sin djupsömn och det gick okej men svårt att säga om det gjorde nån större skillnad. Kankse stör man dom bara? Hur gör ni som har små bebisar, när får dom sista målet för kvällen?

3 kommentarer:

  1. Vendela är ju lite yngre, men har sen en dryg vecka tillbaka börjat vilja somna själv i våran säng vid 20 (förut har hon sovit i min famn eller bärselen på kvällen). Ibland blir hon hungrig lite tidigare runt 19, och då har jag ibland provat att amma när jag lägger mig vid 22 om hon vaknar till, men det verkar inte göra någon skillnad för hur mycket hon sen äter under natten. Så nu har jag börjat låta henne "sova över" det målet. En bra natt vaknar hon ca kl 1 och kl 4, sen vill hon äta och kliva upp strax efter kl 7. Sen finns det nätter som den inatt, då jag inte har koll på varken hur många gånger eller vilka tider hon ätit.. Men kanske 5 gånger? :P

    SvaraRadera
  2. Alvar sov också hela nätterna (åt 2 ggr i sömnen, gnydde bara lite) i början (dvs 3 månader) och somnade runt 22, ibland 23 och sov till 10 på morgonen. Nu somnar han runt 9(ammar då) och vill oftast ha mat när jag sen går o lägger mig runt 12 (lättväckt och börjar gny när vi kommer in i sovrummet). Det är väl det som är "dream feed" då, men han står sig max 3 tim på det och sedan ska det ammas i ett resten av natten.... Lyfter inte tillbaka honom i sin säng då eftersom jag skulle då inte få sova något själv. Nu slumrar jag till medan jag ammar. Vi har aldrig ens testat att ge A ersättning. Han är 4 månader nu.

    SvaraRadera
  3. Usch, det där med att få för lite sömn känner jag så väl igen, hihi.
    Men jag har iofs blivit väldigt van efter drygt 1 år, och kroppen lär sug faktiskt snabbt att "djupsova" de timmarna man väl får :)
    Ammar ju fortfarande ett par ggr per natt dessutom (fast det lider jag inte av, gör det i sömnen typ) men visst längtar man till dagen man får sova en HEL natt ostörd ;)
    Kram

    SvaraRadera