måndag 25 april 2011

En aning otacksamt

Igår spenderade jag halva eftermiddagen och kvällen i köket och kokade/stekte grönsaker, olika rotfrukter, kyckling och köttfärs som jag sedan körde i mixern och portionerade upp i barnmatsburkar, bara för att inse att L inte gillade något av det! Hade han inte varit så söt där han satt i sin barnstol och skakade på huvudet till allt han erbjöds hade jag lätt kunnat kalla honom en otacksam liten unge men nu gick ju inte det...

Testade idag med att blanda ut min hemgjorda (mycket goda enligt både mej och C!) barnmat blandat med den köpta ekologiska vi vanligen kör på, och lyckades faktiskt få ner några fler skedar än igår så kanske är det en vanesak.. En ny grej vi börjat med och som hittills varit en hit är hemmagjord blåbärssmoothie som mellanmål, intages till L:s stora förtjusning med sugrör!

Ni som har små där hemma, hur gör ni - hemmalagat, burkmat eller en mix av båda?


Gårdagens storkok..

Pumpa, morötter, broccoli, kumara, kyckling och köttfärs - inget föll herrn i smaken

Burkar hade vi så det räckte och blev över!

Här är min lille finsmakare på restaurang i Auckland

2 kommentarer:

  1. Det är ju bara för tråkigt när de inte vill äta det man lagat till dem =(

    SvaraRadera
  2. Prova igen. Jag har hört att man ska ge upp först efter 17 ggr för de ska vänja sig vid smaken.
    Jag kör en hel del egen mat, men idag blandade jag köpt ekologisk potatis+broccoli med kokt och mixad köttfärs då jag inte hade tid (och ork) koka potatis. När jag väl kokar så fryser jag in ett par burkar potatispure eller morot mm. Så det blir en blandning här också.
    Och just det, det har hänt att a tyckt mycket bättre om någon mat om vi blandat in lite av hans favvogröt i den. DEn kan ju göra konsistensen lite trevligare också.

    SvaraRadera