torsdag 9 september 2010

Värmande Ord

Är oerhört tacksam för alla gulliga sms, samtal och inte minst kommentarer här på bloggen jag fått dom senaste dagarna - det värmer :)

Märker att jag är oerhört trött och att det här nog tagit mer på mej än vad jag kanske trodde.. Allt känns lite uppochner helt enkelt! Orsaken att felvändningen överhuvudtaget upptäcktes var att jag kännt färre fosterrörelser än vanligt under helgen och därför bestämde mej att ringa in på måndagmorgon. Jag är inte en person som oroar mej i vanliga fall men nu kände jag att det var onödigt att chansa även om allt säkert var okej.

Ringde först min barnmorska för att se om min tisdagstid kunde bli framflyttad till måndagen. När hon fick höra anledningen tyckte hon istället att jag direkt skulle ringa förlossningen på Danderyd - hennes CTG-maskin hade blivit "stulen" vid ett inbrott sa hon (hur troligt detta är låter jag vara osagt, tror mer på att hon aldrig haft nån).

Väl inne på Danderyd så kopplades jag till CTG-maskin och plötsligt kände jag fler röresler än jag gjort på hela helgen - vilken lättnad! Innan vi fick åka hem sa läkaren att hon även ville göra ett kontroll-ultraljud. Jag fick frågan om barnet låg med huvudet neråt och svarade med säkerhet att "ja det gör det". Min barnmorska har sagt ända sen första besöket i början av juli att bebis ligger med huvud ner och i "startklar position att komma ut".. Det konstiga är att jag under hela samma period tydligt kunnat känna en liten hård kula högst upp i magen - hade svårt att förstå hur det skulle vara en rumpa men sa inget då man ju litar på att sin BM ska ha rätt.

Läkaren konstaterade dock snabbt att det mycket riktigt var ett huvud jag kännt och att bebis legat i samma position hela tiden, alltså handlar det inte om att bebis plötsligt olyckligt vänt sej själv utan om något uppenbart (läkare och sköterskors ord) som förmodligen hade kunnat åtgärdats om det upptäckts i tid! Därav har jag kännt mej extra besviken, känns liksom så onödigt. Behöver knappast tillägga att jag aldrig kommer att gå tillbaka till samma barnmorska igen. MEN nu är det som det är och det tjänar inget till att sitta här och älta.. Är glad att vi åkte in och iaf slipper ett akut kejsarsnitt som det hade kunnat bli i annat fall!

Imorrn ska vi på en heldags introduktion inför snittet, ska vara på Danderyd redan kl åtta så lika bra att hoppa i säng nu.

Night Night

Jag just nu - lagom trött

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar