söndag 1 augusti 2010

Att prata ren svenska..

är något jag tydligen har svårt för ibland. Som imorse när jag ropade på brorsan och frågade om han hade en "måttstock" jag kunde få låna. Varpå han kommer in i med ett stort flin, i rummet där jag sitter o upprepar "måttstock"? Jaa säger jag lite lätt irriterat, ska ju upp och mäta mormors kök. Men måttstock heter det ju inte säger han och börjar asgarva. Nu blir jag nästan arg då han uppenbart fattar vad jag menar och jag inte tycker mej sagt något fel. "Men vad heter det då??" fräser jag tillbaks, nu riktigt irriterat. Brorsan skrattar ännu mer o säger att han inte minns men inte "måttstock" iaf.

Och då äntligen klickar det till, att det var "tumstock" jag menade. Inte måttband. Och verkligen inte "måttstock" även om jag tyckte det lät bra just då. Har faktiskt legat o löst korsord nu på kvällen. Jag som brukade ha så lätt för ord får plötsligt anstränga mej skitmycket men efter ett tag kom jag in i det. Kanske borde köpa en korsordsbok? Liksom för att hålla hjärnan i trim. Och svenskan vid liv.. hehe.

Nån som vill låna en måttstock?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar