tisdag 2 februari 2010

My Story

Fick ju en kommentar om jag inte kunde skriva lite om hur jag gick till väga när jag flyttade hit, hur man träffar folk, skaffar jobb i ett nytt land etc. Så here it goes:

Varför NZ?

Det hela började med Australien, ett land jag drömt om att åka till ända sedan jag var liten.. eller ja särskilt sedan dom tidiga tonåren. Att back-packa runt under ett par veckor/månader var aldrig något som lockade - jag ville stanna längre och faktiskt se hur det är att bo utomlands. Den ekonomiska biten var såklart en viktig faktor, insåg tidigt att jag inte skulle kunna spara ihop alla pengar som krävdes för biljett och ett startkapital. Därför bestämde jag mej för att "slå två flugor i en smäll" och hitta en utbildning som intresserade mej och även få möjlighet att ta studielån. På så sätt skulle jag kunna komma hem med både en utbildning och erfarenhet av att ha bott utomlands! (Samt ett fett studielån, något jag inte tänkte så mycket på då men grämer mej lite över idag varje gång en ny inbetalning ska ske... )

Jag har släkt utanför Brisbane, min svenska farbror och hans 3 barn så jag ville självklart hälsa på honom och träffa mina kusiner jag aldrig sett tidigare. Hittade en kurs på Sunshine Coast (ca 1 timme norr om Brisbane)inom personlig träning. Åkte ner med inställningen att läsa en termin och sen åka tillbaka hem till mitt liv i Sverige. Så blev det inte.. Stannade i Australien hela 1,5 år innan jag lite av en tillfällighet flyttade till NZ. Träffade nämligen min nuvarande pojkvän på MySpace(!!), vi emailade, chattade och pratade i telefon i 5 månader innan jag bokade en 10 dagars-biljett till NZ från Australien under ett av mina skollov. Tänkte att det är nu eller aldrig, hade ju aldrig gjort samma sak om jag befunnit mej i Sverige men NZ var ju ändå bara 3 timmars flyg bort och jag hade en plan B om inget skulle fungera. Men det gjorde det! Knappt 2  månader senare hade jag avslutat mina studier i Australien, sagt upp mej från mitt PT-jobb och packat resväskan o var på väg till NZ igen. Denna gång på en enkelbiljett :) Och jag har inte ångrat mej än så länge! Det sämsta med NZ är avståndet till Sverige.

Jobb/Studier

Väljer man att åka som student så finns det otaliga program att välja mellan. Ta kontakt med tillexempel Kilroy, dom kan hjälpa dej med allt från vilken stad till skola du ska välja.
När det gäller jobb så är Queenstown där jag bor en riktig säsongstad med full fart under sommaren och vintern (vi har vinter när Sverige har sommar o tvärtom), och desto lugnare däremellan. Jobb som är populära och lättast att få är inom hotell/restaurang, barer och cafeér samt som turistguide inom nån av alla äventyrssporter. Det finns många jobb att söka i skidbackarna under vintern, dock är lönerna desto sämre.

Att träffa vänner

Nyazeeländare och australienare är generellt väldigt öppna och vänliga! Jag lärde känna många fina människor under min tid i Australien, det händer liksom automatiskt då man pluggar ihop under en längre tid. Här i NZ tog det lite längre tid då jag och min partner jobbar hemifrån, och Queenstown inte heller har någon högskola eller universitet så jag läste därför mitt Diploma i Inrednings Design på distans från Auckland.

Här var det istället när jag fick upp ögonen för downhill cykling och även klättring som jag träffade många nya vänner, att hitta någon sport du gillar är en säker väg att lära känna nytt folk!


Queenstowns Lake Wakatipu

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar