torsdag 29 december 2011

Djävulska Eksem

Alltså jag vet inte vad jag ska ta mej till snart, L:s eksem blir värre och värre... Min stackars älskling sov knappt alls natten som var utan låg och kliade sej febrilt över kroppen, och slängde sej fram och tillbaka i spjälsängen. En hel massa tårar blev det också då han omöjligt kunde komma till ro.

Ingen av de krämerna vi fått utskrivna fungerar, jag tycker t.o.m att några verkat förvärra hans problem! Det enda som gjort nån skillnad är kortisonkräm som vi testat en kort kur av i förra veckan, då försvann alla arga utslag.. Men kortison är ju inte något jag vill att hans unga hud ska bli beroende av, samtidigt så kan han ju inte ha det så som det är nu. Stackars liten säger jag bara.

Dags för mej att sätta fart här, vi ska upp till QT och min lille man har ju som sagt inte sovit många timmar så det blir att lägga på ett kol om vi ska komma iväg över huvudtaget! Får hoppas att kaffet jag just hällt i mej gör verkan snaaabbt.. Jag behöver det minst sagt.

3 kommentarer:

  1. Min dotter hade också problem med eksem och jag resonerade precis som du vad gäller kortison. Men, min BVC sköterska säger att det finns ny forskning som inte visar att huden blir vare tunnare eller "van" vid kortison så hon tyckte det vara bättre, och enligt den forskning hon hänvisade till, inte alla farligt att smörja. Barnet slipper klåda och besvär, sover bättre och slipper allmänpåverkan som kommer av att man inte mår bra. Nu har jag inte läst på själv så jag kan inte hänvisa till någon referenslitteratur men jag lydde hennes råd och min lilla tjej blev bra. När alla utslag varit borta ett tag trappade jag ner och nu smörjer jag inte alls.

    SvaraRadera
  2. Hei ... jeg forstår virkelig hvordan du har det og det er ikke gøy når utslettet kommer og du føler deg helt maktesløs.

    Har din barn eksem utslett og du får utskrevet kortison fra din lege så skal du IKKE være redd for å bruke dette. Så lenge du bruker dette riktig skal jeg love deg at det er mye bedre for huden å bli behandlet enn at dere har det slik som nå.

    Besøk gjerne eksembloggen min
    http://www.sosken.blogspot.com

    eller ta direkte kontakt med meg på mail siwedhan@online.no.

    Det kan være gost å "snakke" med noen som evt hvordan du har det.

    Ellers finner du også en fin nosk gruppe på Facebook hvor mange flotte foreldre støtter hverandre. Den heter " Barn med eksem".

    Håper å høre fra deg.

    Med vennlig hilsen Siw / Søskenmamma.

    SvaraRadera
  3. Tack snälla Ni för era kommentarer, vaknade i morse efter en hemsk natt och era ord var precis vad jag behövde höra! Nu har vi fått ytterligare en kortisonsalva utskriven av läkaren och jag kommer att använda den precis som ordinerat. Förhoppningsvis funkar det denna gång!

    SvaraRadera