onsdag 4 januari 2012

Mardröms Natt

Igår hade vi en hemsk natt när L var vaken i 2 timmar och grät, skrek och kliade sej febrilt över hela kroppen. Det är fruktansvärt att som förälder vara så maktlös och inte kunna göra någonting åt sitt barns lidande. Någonting som hjälper menar jag, vi provade förstås allt.. alla krämer vi hade hemma, av med pyjamasen, fukta med sval trasa, på med tunn t-shirt, läsa bok för att distrahera, välling som tröst men inget hjälpte nämnvärt. Tillsist gick jag omkring med honom i famnen i vardagsrummet och tillslut hamnade vi i extrarummet där han äntligen kom till ro efter säkert ytterligare en kvarts kliande..

När jag stod i duschen imorse kom tårarna för mej, inte en sån här natt till tänkte jag och ringde och bokade in oss för ännu en doktorsappointmenet. Vi åkte till läkaren alla tre, och gick ut därifrån med en plan på hur L ska behnadlas på bästa möjliga sätt. Det blir 3 dagar med en stark kortisonsalva som bara ska strykas på tunnt tunnt en gång om dagen på de värsta utslagen, därefter ska vi trappa ner till en salva som är 100 ggr svagare (doktorns ord) men fortfarande innehåller kortison vilken vi ska använda en gång om dagen tills utslagen är helt borta (1-3 veckor). Därefter hoppas vi på att kunna hålla hans utslag i schack med endast återfuktande salva samt oljan och tillskott han får i sin välling.

Orsaken till utslagen då? Väldigt svårt att säga, men doktorn trodde inte att det rörde sej om nån matallergi då vi testat att utesluta både mjölk, ägg och bär som är vanliga triggers ett bra tag nu.
Däremot så är det just nu det värsta året på länge när det kommer till pollen, och då vi vuxna får pollenallergi så kan barn istället få eksem. Sen gör ju sommarvärmen och torrheten i luften här sitt till det med... Det enda jag önskar är att detta får ett slut och det snart.

God Natt (hoppas jag)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar