onsdag 25 januari 2012

Wow...

Okej fortsättning följer på "sleep trainingen". Ursäkta om det blir trist att läsa men det här är major i vårt liv just nu! Det gick bättre ikväll och tog bara kring 45 minuter, sagoläsning inkluderat. Vi lyckades även med bedriften att utesluta flaskan som en del av själva läggningen. Nu fick han den istället medan vi läste saga och sen hade jag tandborsten redo på nattduksbordet. Sen blev det en duell kan man lugnt säga, jag fick mej en ordentlig smäll i ögat av en arg liten näve (hej tantrum) när jag skulle lägga ner honom i hans spjälsäng. Därefter är det enligt denna metod meningen att man ska hinna ut genom dörren medan dom fortfarande ligger ner, det är stört omöjligt med L! Han står upp direkt. Så istället var jag kvar i sovrummet hela tiden, la honom ner så snart han ställde sej upp, utan att säga något eller skapa ögonkontakt. Och satte mej sedan på golvet med ryggen mot honom.

När han blev för upprörd tog jag upp honom och höll honom tills han lugnat sej, fortfarande utan att säga något. Allt detta för att dom små inte ska tro att det är förhandlingsbart att sova/stanna kvar i sovrummet. Det gjorde vi i säkert en halvtimme, men när tårarna aldrig ville ta slut och när sovrummet dessutom kändes som en kokande bastu (det ligger på kvällssolsidan) så gick vi in det väldigt mycket svalare extrarummet där jag la honom mitt i dubbelsängen och jag själv först längst ut på kanten, och senare sittandes på golvet. Ingen flaska, ingen hand på magen etc, och där somnade han efter cirka 5 minuter. Så även om det inte gick fullt efter planen så känner jag att det var ett STORT steg framåt för oss. Men herregud vilken spänningshuvudvärk jag har just nu..

Hade bytt om till träningskläder för att köra ett styrkepass här hemma men just nu är jag mer sugen på en fet huvudvärkstablett och en kopp te. Ska testa med teét först och se om huvudvärken vill släppa, isåfall bli det ett kort pass och efter det, en skön dusch!

4 kommentarer:

  1. Du är duktig! Jag har tyckt att det har varit väldigt tufft att få barnen att somna i perioder, tänk att det snart blir lite lättare när han slutar att sova på dagen! Då kommer ni att ha lugna kvällar för er själva. Om ni inte skaffar en till liten.. ;). Kram från mig i Sverige med fyra busungar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  2. Tack för dom orden! Du om någon som har 4 barn lär veta precis vad jag pratar om! Det är verkligen en pärs men sen har jag nog tillåtit dåliga rutiner tok för länge också. Nattning/vaknätter var aldrig något jag behövde kämpa med när han var yngre då han alltid somnade så bra och sov hela eller nästan hela nätter, när det plötsligt började strula när han blev äldre så stod jag liksom handfallen. Men nu har vi en ny rutin att följa, håll tummarna för oss! När slutade dina barn att sova på dagen? Jag har läst så många olika råd, allt från att sluta när dom är 1,5 till att låta dem ha dagliga tupplurer upp till fem års ålder!

    SvaraRadera
  3. Dom har slutat att sova middag vid olika tider allihop. En slutade tvärt vid exakt två års ålder, detta barn har ett extremt litet sömnbehov nu som femåring. min sjuåring sov middag till fem års ålder. Hans sömnbehov är stort. Dom övriga två slutade sova vid ca två och ett halvt år. Barn är olika antar jag. Temperament och sömnmönster är olika från barn till barn, det gäller att bara försöka hitta just din väg med varje barn. Grattis till att ni lyckades lägga L så lätt, hoppas att det håller i sig. Speciellt om du är ensam så mycket med honom så behöver man ju lite egen tid för att orka vara en bra mamma. Stor kram från andra sidan jorden.

    SvaraRadera