måndag 5 juli 2010

Det kom några frågor..


Fick nedan frågor i kommentarsfältet av Maria så jag tänkte att jag svarar i ett inlägg!

1. Känns det som att det är värt det att bo i NZ, med tanke på att familj och vänner bor så långt borta? Har själv bott i Barcelona i 2 år och då fick jag riktiga abstinsensbesvär efter familj och vänner, men då var det enkelt att sätta sig på ett plan hem, att åka hem från NZ är inte riktigt lika enkelt (eller billigt;))

Oj svår fråga... När man missar sin lillebrors student, viktiga födelsedagar och saknar familjen på julafton så brukar jag fråga mej själv samma sak, är det verkligen värt det? Men måste ändå säga ja, jag skulle aldrig vilja gått miste om allt jag fått uppleva i och med ett liv utomlands! Nu med en bebis på intåg är det såklart att saker o ting kommer att ändras och den långsiktiga planen vi har är ändå ett liv i Sverige till sist. Men, ja det är värt hemlängtan - du kommer att komma hem så mycket rikare och som tur är finns det ju flygplan! Jag brukar tänka att om något händer och jag verkligen MÅSTE hem så är ju Sverige bara några dagar bort.

2. Bodde du länge i Australien innan du flyttade till NZ? hur länge har du bott i NZ nu? Har du bott utomlands innan OZ och NZ?

Jag pluggade Sports and Recreation på Sunshine Coast under 1,5 år innan jag mötte kärleken i NZ. Hade rest en hel del innan men aldrig bott utomlands. För mej blev studier utomlands inkörsporten till ett liv utomlands! Har bott på NZ i 3 år nu.

3. Hur har du fixat visum osv? Är det svårt? Hur ser NZ på invandring från Europa?

Jag har NZ medborgarskap som vi sökte under kriterierna partnership då min pojkvän är kiwi. Innan hade jag ett work/study visa som var hyfsat lätt att få. Svenskar har i regel bra rykte utomlands och det är enkelt att få säsongsjobb, särskilt i turistorter som Queenstown där jag bor. Gå in på http://www.immigration.govt.nz/ - där hittar ni bra information!

Lycka till med flyttplanerna!





1 kommentar:

  1. Tack så mycket för dina svar, mycket uppskattat :)

    Mvh,
    Maria

    SvaraRadera