måndag 31 maj 2010

Mörker lugnar


..eller inte. Hursomhelst har klockan blivit 6 och det är beckmörkt ute! Känner mej fortfarande en aning hoppig men börjar lugna ner mej lite.. Kanske är det kaffen jag drack vid halv fyra som fortfarande spökar?

Vill gå på bio men det är absolut ingen film som går värt att se så vi blir nog hemma framför Desperate Housewifes istället, inte helt fel det heller :) Älskling är nere och tappar upp ett bad åt oss, sen ska jag laga middag - lutar åt kyckling burritos!

Jag just nu: kjol och raggisar - sommar och vinter på samma gång!

5 kommentarer:

  1. Carolina Andersson31 maj 2010 kl. 22:08

    Hej Em!

    Tänkte bara skicka en liten hälsning då jag är en nybliven läsare av din blogg. Ville bara tacka för helt underbar läsning - din blogg har definitivt avancerat till min favoritblogg! Jag känner igen mig i mycket som du skriver om, då jag också har en pojkvän på den här sidan av världen. Han är visserligen aussie och inte new zealändare, men nära nog antar jag :) Jag blir så inspirerad av allt du skriver om - jag älskar också heminredning och arkitektur, och möjligheten att få renovera ett hus är min största dröm! Har dock inte kommit längre än att spendera alldeles för mycket pengar på böcker och magasin, men en dag hoppas jag kunna starta mitt eget projekt.

    Har nu läst igenom hela din blogg, och ville som sagt bara tacka för all inspiration och tips du delar med dig av. Ser fram emot att följa din blogg! Jag skriver inte blogg själv för tillfället, men om du vill får du jättegärna skicka ett mejl, carro87ander@gmail.com. Är så kul att kunna få kontakt med andra som är i en liknande situation.

    Ha det så bra!

    Vänliga hälsningar,
    Carolina Andersson

    SvaraRadera
  2. Tack snälla vilken underbar kommentar!! Gör mej superglad om jag kan inspirera någon :) Vi verkar ha en hel del gemensamt med pojkvänner från andra sidan jordhalvan, och liknande intressen - kul! Kan ju säga att jag oxå började med att läsa (alldeles för många haha) inredningsmagasin innan vi började med vårt första projekt, lovar att du kommer dit du med!

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Hej igen! Det är jag som ska tacka, jag kommer vara en väldigt trogen läsare av din blogg från och med nu! Önskar att jag hade hittat hit tidigare :) Jag har aldrig varit mycket av en bloggläsare, har bara följt en blogg tidigare (min bästa kompis :) men du inspirerar verkligen!

    Hur tog du första steget, så att säga, till att börja renovera/inreda? Tog du några kurser, eller räckte det med kunskaperna från magasin och böcker? Min pojkvän har fått en lånegaranti, så vi är lite halvt sugna på att börja på något projekt tillsammans, men vi har ingen praktisk erfarenhet annat än grundläggande saker som att tapetsera och liknande, så vi funderar i så fall på ett "enklare" projekt till att börja med, som bara behöver lite mindre renoveringar.

    Jag ska definitivt fortsätta läsa här för att få ännu mera inspiration! Alla dina inlägg om renovering/inredning, träning, mat och hälsa - ja allt inspirerar mig! Och sen är det kul att veta att jag inte är den ende med en pojkvän från denna del av världen! Kommer din pojkvän/man att följa med dig till Sverige? Vi funderar också på att åka hem i höst. Min pojkvän fick precis sitt permanenta uppehållstillstånd, men för att det ska vara giltigt måste vi flytta hem innan den 21 april. Jag är dock orolig för att han inte kommer hitta något jobb där. Han jobbar inom gruvindustrin, men har ingen formell utbildning, endast fyra års arbetslivserfarenhet. Så vi får se hur det går. Trivs så bra här annars, men saknar så klart min familj.

    Nu ska jag väl inte fortsätta störa dig, jag förstår att du har massor att göra och säkert inte hinner svara på mina frågor... Men du får ha det så bra och lycka till med allt!

    Kramar,
    Carolina

    SvaraRadera
  4. Hej Carolina! Sorry att svar dröjt några dagar, men ville ha tid att sätta mej ner o svara ordentligt :) När jag först kom till NZ var jag precis färdigutbildad PT som jag studerade till och jobbade som under 1,5 år på Sunshine Coast AU. Sadlade dock om helt när jag mötte C då han redan då var i planeringsstadiet av att bygga 2 lägenheter. Jag har alltid älskat inredning och kunde se mej själv jobba inom det området längre än fitnessindustrin som numer endast är en kär hobby! Då det inte finns några universitet/ skolor här i QT hoppade jag på en distanskurs inom inredning som jag gjorde klart under ett år ungefär medans vi byggde. Det var mest för min egen skull, för att få lite mera kött på benen så att säga. Sen var jag på en workshop i Auckland för några veckor sen för lite uppfräschning i området! Jag tycker dock att en utbildning absolut inte är ett måste, så länge intresset och passionen finns där kan man ju absolut plugga på egen hand genom att läsa magasin, besöka hemsidor, showhomes och dylikt för att hämta inspiration! Mitt råd är dock att börja i en mindre skala, med ett renoveringsobjekt så som du nämnde - då har man iaf råd att göra några tabbar innan man ger sej på ett helt projekt. Dom säger att det tar ungefär 2 hus innan man vet exakt hur man vill ha det och det tror jag stämmer ganska bra!

    Spännande hursomhelst att ni går i tankarna att köpa något eget - lycka till! Var i Australien bor ni förresten?

    Och just det d, jag känner igen det där med oron för att partnern ska ha svårt att hitta jobb i Sverige särskilt då dom inte talar svenska men jag har kompisar som tagit med sej sina engelsktalande killar till Sverige och dom har fått jobb. Allting går om man vill!

    Kram

    SvaraRadera
  5. Hej igen Em!

    Tack så hemskt mycket för svaren! Gud vad inspirerad jag blev nu!! Känner för att sätta igång direkt :) Jag har också funderat på en distanskurs, främst eftersom jag försöker att hitta ett jobb här för att få ihop lite pengar. Har kikat på ett företag "The Interior Design Academy", som har en distanskurs som man kan klara av på tre månader eller så lång tid som man behöver. Är så otroligt sugen på att börja, men behöver nog spara ihop lite pengar först.. Är ju så bortskämd från Sverige där utbildning är gratis.. Men som du säger så kan man ju alltid kika i magasin, internet och showhomes eller liknande. Drog med mig Glen till en inredningsmässa här för några månader sedan - stackaren trodde att vi skulle vara klara där inom ett par timmar men jag ville stanna tills de stängde (eller helst ännu längre :)

    Spännande iallafall att ni byggde lägenheter! Det måste ha varit jättekul!

    Just ja, kom på att jag inte har gratulerat er att ni väntar barn - grattis!! Vad roligt för er! Hoppas verkligen att allt går bra för er när ni flyttar hem till Sverige och att ni får lägenheten du ville ha!

    Vi bor förresten i The Entrance, på Central Coast (cirka en och en halv timme norr om Sydney). Det är ett mysigt område precis vid havet, och jag trivs jättebra! Huspriserna har gått ner lite de senaste månaderna då det är lite av ett typsikt semesterområde dit många Sydneybor och liknande åker på semester under sommaren, så under vintern sjunker priserna. Därför kanske det inte är det bästa området för att köpa ett hus som en investment property, men vi får se om vi hittar något ställe som vi gillar. Vi var och kollade på ett hus i helgen som vi båda fastnade för. Det var ett stort tegelstenshus, i hyffsat gott skick. Skulle behöva tapetsera om och lägga in nya mattor/annat golv samt badrummen behövde fräschas upp. Men halva byggnaden drivs för tillfället som ett B&B, så layoten gillade vi för då kan man ha gäster eller hyra ut en del av huset utan att det inkräktar på "vårt" hem. Så vi får se! Väldigt spännande så klart men vi vill inte stressa fram ett beslut innan vi är 100% säkra på att det är det vi vill göra.

    Ha det så bra och lycka till med allt i framtiden!

    Kram Carolina

    SvaraRadera