onsdag 25 april 2012

Höstligt

Vaknade till ännu en vacker höstdag här i Queenstown. Nu har vi haft fint väder i flera veckor känns det som - underbart! Jag gör det mesta av varje dag som solen skiner, försöker vara ute så mycket jag bara kan då jag vet att vi går mot bra mycket kyligare tider. Brrr vill verkligen inte att det ska bli vinter, det här vädret vi har nu är perfekt! 

Men vi har ju en solresa att se fram emot om drygt en månad, vi ska bara bestämma oss var det bär av! Jag skulle så gärna vilja uppleva Cook Islands, har hört från både vänner och läsare att det ska vara sagolikt vackert där. Däremot vet jag inte hur passande det är för en barnfamilj.. Innan L fanns åkte jag och C till Fiji och var där i två veckor, visst var det vackert och det är en resa jag inte skulle vilja ha ogjord men däremot skulle jag inte åka dit igen. Två veckor ute på ensliga öar var alldeles för länge för två rastlösa själar som oss, dessutom så var det snordyrt! Allt, precis allt tar dom betalt för. Lite som när man är fast på en flygplats, dom vet att dom kan ha priserna hur höga som helst för folk köper ändå. Och det är ju samma sak om inte värre på en nästintill öde ö, behöver man tvål så kan har man liksom inget val än att betala 100 jäkla spänn. 

Så nä, jag vet inte om en tropisk ö är det bästa valet för oss. Särskilt inte nu när vi har L.. Jag tror att det lutar åt Australien ändå. Fast jag skulle gärna se något nytt den här gången, på Sunshine Coast i Mooloolaba var vi ju sist (C:s 30-års present från mej), då var det också bara vi två men det är verkligen ett perfekt resemål för familjer! Fast som sagt, jag bodde där i 1,5 år OCH har varit dit två gånger på semester.. Kanske dags att se nåt nytt? 

Det går direktflyg från Queenstown till guldkusten och Surfers Paradise och där har jag aldrig varit (Byron Bay är så långt söderut jag kom under min tid i Oz) men jag är lite osäker på om det verkligen "är vi". Känns  så himla kommersiellt och turistigt.. 

Nån som har erfarenheter av guldkusten att dela med sej av annat än som en partydestination man åker med ett gäng polare? Och jag slipper helst att dela hotell med 100 andra skrikande barnfamiljer, barnvänligt yes men det är inte vårt enda kriteria. Vi vill alltså inte att det ska vara för "crowded". Vilken strand/ort väljer man isåfall?


Min promenad hem från stan idag:












7 kommentarer:

  1. Hej vännen, vilka underbara höstbilder! Får mig nästan att längta till hösten, men först ska vi ha vår och sommar här :D.

    Vilken bra idé av dig att ni ska åka på en semester hela familjen! Det skulle jag oxå vilja göra, typ igår. Men just nu funkar det inte, för mycket jobb att göra.
    Men du, åk till Sydney! Det skulle passa er perfekt, är iofs inte jättevarmt där nu men inte kallt heller. En superfin storstad, med en massa möjligheter till utflykter i närheten. Du skulle älska det, är övertygad om det. Och parken mitt i stan i anslutning till operahuset är underbar, lite NYC-feeling där. Bara ett förslag :D.

    Saknar dig, vi får ta en skypedate i helgen!

    Puss & kram

    SvaraRadera
  2. Hej gumman! Ja visst är hösten nåt speciellt med alla härliga färger! Fast det finns inte mycket som slår den svenska sommaren.. jag är avis på er som har den framför er!

    Åh vet du, jag föreslog faktiskt Sydney till C när vi började prata om Australien men han har varit där och verkade inte vara särskilt pigg på den idén - nåt om att "det är så mkt folk att man inte ser var man går". Men det måste ju bero på var man åker! Jag gissar att han var på fel ställe med fel sällskap! Tack för tipset iaf, omröstningen fortsätter här hemma ett tag till :)

    Helgen låter toppen, vi försöker höras då! Pusss

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Håller med om Sydney, men om du vill åt "Surfers hållet" så tycker jag att Burleigh Heads eller Noosa en bit bort är bättre att satsa på. Och om Surfers trakterna ändå drar satsa hellre på Broadbeach eller Mainbeach. Har inte varit i mitt gamla hemland på snart sju år nu, längtar... Ha en bra dag, C

    SvaraRadera
  4. Åh Noosa är helt klart en favorit hos mej med, lugnt och mysigt men inte långt från Mooloolaba och Maroochydore om man känner för lite mer "action". Broadbeach och Mainbeach ska jag absolut kolla upp - tack! Nu blev jag lite nyfiken, hur länge bodde du i Australien? Kram E

    SvaraRadera
  5. Oh, om ni redan varit på Fiji, så är Cook-öarna kanske inte lika speciella. Och sen förbisåg jag det lilla faktumet att ni ju är en familj som kan bli lite rastlös, hihi. Cook-öarna är definitivt avkoppling, och passade perfekt på vår jorden-runt-resa efter ett par intensiva veckor i USA. Och, jag minns ju nu hur det började krypa i kroppen efter äventyr efter några veckor i Söderhavet. Vilken tur att NZ då stod näst på tur. Där finns det gott om äventyr :o) (Och, som vanligt så måste jag ju berömma dina underbara bilder, som Maddis skriver, det är nästan så att man längtar efter höst. Men bara nästan ;o))
    Well well, jag älskar att resa, och blir nu nyfiken på vart kiwisarna reser, om de reser? Vi svenskar är ju beroende av våra charterresor till sol och värme på vintrarna, men hur är det med NZ? Finns det charterresor, och vilket resmål är mest populärt? Berätta gärna mer om det om du vill!
    /Ressugen J

    SvaraRadera
  6. Vilken bra idé J! Om, hur och var kiwisarna reser - det ska jag absolut ta upp i ett inlägg! Jag är precis som du, galen i att resa så det är ett ämne jag gärna skriver mer om!

    Och Cook-islands låter som ett givet val om man vill slappna av efter flera intensiva veckor i usa, men som du säger - kanske måste vi tänka om lite med tanke på L och vårt eget spring i benen haha. Nu är jag inne på Noosa.. Känns som en "hide away" som skulle passa oss perfekt! Får se var det bär av tillslut :)

    SvaraRadera
  7. Ah, Noosa låter spännande! Där har jag aldrig varit, så jag hoppas att vi läsare får "följa med" er på resan (vart ni nu åker!) :o)
    /J

    SvaraRadera