tisdag 14 augusti 2012

Kulturskillnader

På ytan så verkar kanske Nya Zeeland och Sverige inte så värst olika, men vissa saker skiljer sej verkligen åt och får mej att emellanåt känna mej så förbaskat svensk! Som det är med att ens hem ska vara nåt slags Öppet Hus för bekanta som har vägarna förbi. Det är fullkomligt normalt här att ta med hela sin familj eller för värdfamiljen okända vänner och övernatta allt från 3 nätter till över en vecka.

Nu pratar jag alltså inte om den närmsta familjen som kommer för att träffa oss, det är såklart annorlunda. Men vad jag har svårt för är när det är bekanta eller avlägsna släktingar som liksom bjuder in sej själva för att spara en slant och slippa ta in på hotell när de råkar vara i krokarna.

Önskar att jag var lite mer kiwi och tyckte att det var hur mysigt som helst med ett fullt hus, men missförstå mej rätt - jag har gärna folk över för middag men mitt hem är även min borg. Efter en hektisk dag med massa människor omkring mej har jag behov av lugn och ro, ligga på soffan, läsa bloggar eller kollar på tv en stund - antingen ensam eller med C. Vill även kunna gå upp på morgonen med håret på ända, i mina fulaste myskläder utan att bry mej om vad någon annan tycker och tänker!

Jag vet att samma sak aldrig skulle ske i Sverige, där knackar man ju inte ens på hos någon utan att först ha ringt och kollat att det passar! Stelt och trist kan tyckas men fasiken vad jag saknar svenska normer ibland.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar