fredag 15 juni 2012

Bilar och prinsesskjolar



Har jag sagt att L älskar allt med hjul? Här leker han i soffan med en av sina favoritbilar! Något som antagligen skulle ses som en typisk "killelksak". Fast det är nästan fult att använda sej av såna uttryck numera... eller?

Jag har följt genusdebatten som pågår i bloggvärlden i Sverige om hur leksaker och kläder numera ska vara neutrala, och att man visst kan klä sin kille i rosa tyllkjol när man skickar iväg honom till förskolan. Allt för att sen bli upprörd över att han fått utstå kommentarer från jämnåriga barn.. Och det här med "hen", att man inte bör säga han eller hon längre - alltså ja vet inte, men det hela känns lite väl extremt.

Varför ta det så långt? Visst barn är barn, och L klampar ibland omkring i mina högklackade skor här hemma - för honom är det ju bara skor. Inget mer med det. Men samtidigt har man som förälder ett ansvar tycker jag, att inte utsätta ens barn för negativ uppmärksamhet, helt i onödan. Jag skulle med andra ord aldrig skicka iväg min son till dagis (förlåt, förskola) iklädd ett rosa hello kitty linne och ett hårband. Något jag läste om på en blogg häromdagen...

Är det någon mer än jag som reagerat på den här genusdebatten när det gäller barn i Sverige? Eller är det jag som överreagerar?


3 kommentarer:

  1. Jag håller med dig, den här genusdebatten är på många ställen väldigt överdriven och otroligt tjatig. Min lilla kille leker både med bilar och dockor, för att han vill det. Jag skulle aldrig utesluta eller tvinga på min son något, varesig det gäller leksaker eller kläder för att vara "rätt" i genusdebatten. Det hela handlar ju faktiskt om att ge sitt barn valmöjligheter oavsett om det är en han eller en hon, inte en hen.
    Här hemma har vi kläder i rosa, lila, rött, blått, vitt osv. men favoriten är blå/vit-randigt om B får välja. Det tittas på hockey, fotboll, provas rosa nagellack och puder samt klampas runt i mammas pumps. Vi skulle inte heller skicka iväg B till förskolan i tyllkjol och hello kitty linne, för att jag som du tycker att man som förälder inte behöver utsätta sitt barn för negativ uppmärksamhet, i onödan.

    Jag tror på valmöjligheter och sunt förnuft. Sen får ju alla göra som dom vill och tycker passar deras familj men man ska inte trycka ner sina åsikter i halsen på andra och se det som det enda rätta.

    Puss och kram till dig vännen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack vännen för dina synpunkter, intressant att läsa om hur andra föräldrar resonerar! Och du och jag verkar, som i mycket annat tycka väldigt lika :) Jag skulle visserligen kunna bli bättre i att variera färgerna på L:s kläder, han har mest blått, vitt och grått i garderoben. Men man tenderar ju att köpa sånt man själv tycker är snyggt, och neutrala färger och klassiska snitt är det jag gillar mest! Fast hans pyjamaser går i alla möjliga färger - alltid något eller hur haha.

      Radera
  2. Jag tycker oxå att det är spännande att läsa och höra andra föräldrars åsikter. Precis, vi tycker lika i den här frågan oxå, som i det stora hela. :) Saknar dig!
    B älskar randigt, helst blå/vitt lr färgglatt. Jag är ju som du och gillar enkla färger som är lätta att matcha, men sen några månader tillbaka har jag köpt kläder med lite mer färg och B tycker att det är kul. Brukar ta fram tre tröjor och tre byxor på morgonen så får han själv välja vilken tröja och vilka byxor han vill ha på sig. Alltid lika spännande! Här hemma har vi oxå pyjamaser i alla möjliga mönster och färger, dom älskar B! Han brukar säga: -Mascha, fin! (pyjamas, fin) Och det gör han till alla sina pyjamaser, helst av allt skulle han gå runt i pyjamas hela dagen. Älskar kappahls varianter som är riktigt mjuka och med dragkedja. Kanon, tycker jag, hatar dom med tusen knappar som är ett evighetsgöra med en vild liten kille.

    Dags för en skypedate snart!

    Puss & kram

    SvaraRadera