torsdag 3 maj 2012

Var semestrar kiwisarna?

Jag fick en fråga nyligen av var och hur kiwisarna föredrar att spendera sin semester! Jag älskar ju själv att resa så jag tycker att det var en fråga värd att ägna ett helt inlägg åt.

Då Nya Zeeland är ett sådant otroligt vackert land med natur och klimat som kan variera från tropiskt (allra längst norrut) till alpint (Queenstown!) är det inte ovanligt att man stöter på kiwisar som aldrig varit uomlands! Eller ja iallafall inte längre än till Fiji eller Australien, som båda nås med 3-4 timmar direktflyg från NZ.

Åker kiwisarna till Australien så är det oftast Goldie eller Sunshine Coast som drar då det numera finns väldigt billiga flygresor dit. Faktiskt är det så att en inrikes flygresa till tillexempel Wellington från QT kan kosta mer än att flyga till Brisbane!! Bor man i Auckland eller Christchurch där alla internationella avgångar går ifrån kan man få riktigt bra deals till Singapore/Australien/Japan men något som verkligen ses som exotiskt är att flyga till Europa. En resa dit är vad de flesta drömmer om!

Men som sagt, att semestra i sitt eget land är kiwisarna väldigt bra på, och med så många härliga platser att välja på kan man ju knappast "blame them". Det är väldigt populärt att som familj eller ett gäng vänner sticka iväg för en vecka och campa, gärna vid havet och framförallt under "silly season" som jul- och nyårshelgerna kallas. Är man sådär förtjust i att bo i tält så finns det massvis av "holiday homes sites" där man kan hyra baches, hela hus eller halva slott (okej nu kanske jag tog i en aning men ni fattar).

Ställ gärna fler frågor om det är något mer ni undrar!





Fiji i 2007 - min och C:s allra första resa tillsammans...



..och många fler skulle det bli!




Här är vi 2009 på Sunshine Coast - en av mina favoritresor hittills! 


2 kommentarer:

  1. Tja, som sagt, who can blame the kiwis? NZ är verkligen ett otroligt land! Tack för ditt inlägg, jag tycker det är jätteintressant att läsa om sådant som särskiljer kiwisarna och kulturskillnader (stora som små) jämfört med Sverige. Som turist märker man ju sällan de där små detaljerna. Bortsett från att jag minns att jag störde mig på bruket med en kallvattenkran i ena hörnet av handfatet och en och varmvattenkran i andra hörnet. Helt omöjligt att tvätta händerna utan att antingen skålla dem eller att frysa.... ;o)
    /J

    SvaraRadera
  2. Haha så sant med kranarna, sjukt irriterande! Som tur är börjar det försvinna mer och mer och man ser dem aldrig i nybyggda hus eller nyare lokaler/allmäna toaletter längre - tack o lov :) Kulturskillnader är något jag också älskar att analysera, varför och hur vi är olika - ett aldrig sinande ämne!

    SvaraRadera