tisdag 11 september 2012

Snökaos

Det blev aldrig nån bilresa till farmen, vi vände hemåt efter knappt en kvart då det bara snöade mer och mer ju längre vi kom. Då vinterdäck inte existerar på NZ eftersom snö endast når marknivå kanske 2 ggr om året om ens det, är det rent utav livsfarligt att bege sej ut i bilen såna här dagar! Med svenska mått mätt skulle det här ses som en vanlig vinterdag men här är det snökaos som råder i hela South Island, vägar är avspärrade, skolbussar inställda och folk stannar hemma från jobbet.

Då vi bor högt upp på ett berg lär vi också bli hemma resten av dagen. In till stan kanske vi skulle komma, men svårare skulle det bli att ta sej upp för backarna hem... Hursomhelst missade vi ingenting idag då E ringde och berättade att play groupen var inställd. Jag tyckte ännu mer synd om henne då hon skulle hålla i den idag och varit uppe halva natten och bakat cupcakes till morgonfikat - helt i onödan skulle det visa sej!

Stackars L var mäkta besviken han med efter att turen i bilen visade sej vara just bara det, en kort bilresa och sen hem igen! Därför klädde vi på oss varma kläder och gick ut och lekte en stund, gjorde dock misstaget att ta fram hans cykel - det skulle jag aldrig gjort. Vi höll nämligen inte på att komma hem då L vägrade att vända om, ramlade av cykeln mitt i alla frustration och blev tvärförbannad på alla snöflingor som hamnade i ögonen på honom... Klockan är knappt elva men det känns som vi varit uppe i en evighet och just nu är det gnälligt värre här kan jag lova! 

Sitter och klurar på om jag ska lyckas lägga L i sängen idag... Att ta bilen nånstans är knappast ett alternativ och med en snabb blick ut genom fönstret är jag är inte så värst sugen på en vagnpromenad heller. Det får nog bli ett försök med sängen idag. Önskar att jag var själv hemma, det är extra jobbigt att deala med ett gråtande barn någon sitter ute i köket och lyssnar (farmor i detta fall). Men jag kan ju inte gärna skicka ut henne i snön ;)

Några bilder på vinterrusket:


Ser ju mest ut som regn här men jag lovar att snöar!



Vi gick ut och lekte när vi kom hem, och fick snart sällskap av en väldigt söt svart vovve!



Dunjackan åkte motvilligt fram igen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar