måndag 22 oktober 2012

Att sova eller inte sova...

...det är frågan det. Jag pratar om L, inte mej själv alltså. Jag sover gärna och så ofta det går numera ;) Jag varnar förresten de som inte är småbarnsföräldrar för ett förmodligen ganska ointressant inlägg. Hursomhelst, vi har haft 3 dagar i rad nu när L inte sovit middag och nattningarna har gått SÅ mycket smidigare och snabbare. Däremot är det en utmaning att hålla honom vaken, särskilt på eftermiddagen innan middag då han nästan är förstörd av trötthet.

Idag valde jag därför att ge honom en kort tupplur mitt på dagen, med följden att han inte kom i säng förrän halv nio och det tog en halvtimme att natta istället för de vanliga 5 minutrarna. Åååh tänk vad svårt det ska vara ibland att veta vad som är bäst. Föräldrarskap är verkligen något av "trail and error". Man testar olika grejer hela tiden för att försöka komma fram till vad som egentligen är rätt metod... Sanningen är nog att det inte finns några egentliga rätt eller fel, allt handlar om stadier när det gäller barn och alla är dom olika!

Men det betyder ju inte att man inte vill hitta den smartaste lösningen :) Vi fortsätter vårt testande här hemma... kanske är det just tupplur 1-2 ggr i veckan som funkar bäst för oss just nu. Gissar nämligen att L kommer sova extra länge imorgon och följdaktigen INTE behöva sova under dagen.

Men enough snackat om sömn. Det är nämligen dags för mej att sova :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar