onsdag 14 november 2012

A Grey Day

Är precis vad det varit idag. Bokstavligt! Nu sover dock L, jag sitter här nyduschad med en kopp té som C gjort åt mej och allt känns lite bättre. Alltså det här med att få barn att somna och sova, det är verkligen en hel vetenskap... Just sova har L inga problem med (vilket jag är tacksam över!) men just nu går vi genom en fas där han får snudd på panik när vi vill att han stannar i sin säng efter att vällingen är urdrucken. Alltså jag är så delad i hur jag bäst tacklar det här... Man ska välja sina fajter heter det ju och just det här är ju knappast på liv eller död men det är ändå väldigt jobbigt när nattningarna blir så utdragna och jag aldrig vet när L är trött nog att faktiskt ligga kvar i sin säng. Suck!

Han är för stark för att lägga ned i sängen och det förvandlas mer till en brottningsmatch oss emellan vilket knappast bäddar för ett lugnt och stilla insomnande. Att ta upp honom och läsa en saga funkar... tills sagan är slut och han anar att det är dags för sängen igen. Då blir han alldeles uppstressad och försöker springa ut genom dörren. Ja ni hör ju, vi har verkligen hamnat i en ond cirkel. Ska jag bara låta han vara kanske, ge han ett bad, läsa en saga, ge honom vällingen och sen låta honom vara uppe med oss till nio halv tio då han självmant går till sitt rum? Fast då är det kanske bättre att han får dricka vällingen ute på soffan så vi slipper momentet att lägga honom ner i sin säng och att han sen hoppar upp. Bäst är ju om han är så trött när han väl kommer in till sitt rum att han stannar där. 

Nån som har några tips? Hur har ni som också har eller haft småbarn gjort?


Jag gick en kort promenad idag längs Kelvin Heights 
medan C hängde med L i Jardines Bike Park...






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar