torsdag 29 november 2012

Ge mej vinter!

Eller alltså, jag älskar ju sommaren - det är min absoluta favoritårstid men just nu LIDER jag! Jag säger bara en sak, pollenallergi och graviditet går inte ihop. Jag nyser dagarna i ända, snyter mej konstant men värst är mina ögon som jag får lust att slita ur alternativt gnugga sönder, för att de kliar så nåt fruktansvärt. Jag vaknar (förutom kisspauser alltså) säkert 3-5 ggr per natt bara för att mina ögon rinner och svider om vartannat, eller så kan  jag inte andas för att näsan är helt igentäppt.

Jag fiskar inte efter "stackars dej kommentarer" nu även om det kanske låter som det. Däremot vore jag SÅ tacksam om det finns nån därute som sitter på några husmorstips om vad man kan ta/göra för att lindra pollenallergi? Viktigast är ju förstås att det är safe för bebben i magen!

Nu ska jag och min lilla busunge (som jag lyckades väcka i natt med mitt nysande även fast han sov inne på sitt rum!) göra oss i ordning för Mini Muscle. Ser som tur är (allergimässigt alltså) ut att bli en vindstilla och regnig dag!

4 kommentarer:

  1. Åh, tänkte på dig idag när jag gick till jobbet i RUSKVÄDRET. Mörkt, mulet och snöblandat regn... Tänkte att du har härlig sol och sommar, men tänkte inte på fenomenet pollenallergi (har inte det själv, lyckligtvis). Hoppas att du ändå kan njuta av sommaren på något sätt!
    Det här ruskvädret får mig verkligen att uppskatta årets andra årstider så mycket mer :o) En bra sak är dock all glögg man får dricka ;o)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men eller hur, sommaren är ju så underbar på alla andra sätt! Håller tummarna att pollenmängden är som värst nu under försommaren och att det lugnar ner sej lite om nån månad...
      Men visst finns det mysiga grejer med vintern också, som glögg och lussefika tex!

      Radera
  2. Åh stackars dig (säger jag ändå), för det påverkar ju verkligen HELA måendet. Jag har också pollenallergi, dock inte lika kraftig som dig tror jag. Men jag hade en rejäl luftvägsinfektion/förkylning under graviditeten med S. Mitt absolut bästa tips är Nosebuddy, en nässköljare. Kanske låter knäppt, men det är så bra! Sköljer man några gånger per dag så gör det verkligen stor skillnad tycker jag. Jag googlade en länk med bild och lite info: http://www.nässköljare.se/ Sen finns det vissa nässprayer som man får ta (enligt svenska mvc och sjukvården). Här sa de även att man faktiskt får ta clarityn också, men det ville jag inte. Däremot tog jag clarityn vissa dagar under sommaren trots amning. Och det var på läkarens och mvc:s rekommendation. Men nässköljaren är ju iaf helt naturlig och ofarlig, sitt lite läskiga utseende till trots ;) Hoppas du blir bättre snart. Kram! Anna S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna! Ska kolla upp den. Har faktiskt ett sånt där nässpray som bara innehåller koksaltslösning och det hjälper, åtminstone för stunden. Fast konstigt nog får jag alltid en nysattack efter några spray i näsan, kan nysa 10 gånger i sträck(!) så den lämpar sej inte under natten när resten av familjen försöker sova :) Blir det värre, eller ingen bättring så funderar jag faktiskt på att gå till läkaren - kanske kan dom rekommendera något som går att ta - iaf de dagar det är som värst! För sommaren har ju bara börjat här... PS. ska svara på ditt mejl snarast :) Kramar!

      Radera