lördag 10 november 2012

Who needs a gym?

När man har ett garage och ett gäng gymprylar hemma? :) Föredrar faktiskt att åka iväg till gymmet, känner alltid att jag får till bättre pass då. Är mer fokuserad och jobbar hårdare när jag inte blir avbruten av en viss liten grabb men hemmaträning är helt klart bättre än ingen träning! Nu sitter jag här nyduschad och lagom trött i kroppen.

C är iväg och cyklar och jag vet faktiskt inte när han kommer hem. Funderar på att värma gårdagens rester till middag, har ett lass med spagetti och köttfärssås kvar i kylen och det är ju L:s favoritmat så why not. Vi skulle ha gått ut och ätit middag tillsammans med V och T ikväll men de ställde in och nu är ju ändå C uppe och cyklar och blir förmodligen sen så det var kanske lika bra. Var faktiskt sugen på att hitta på nåt ikväll annat än sitta hemma men aja, "det går fler tåg" som min mamma skulle ha sagt!

Tillbaka till min träning; och hur jag gravidanpassat den:

  • Jag skippar alltför pulshöjande övningar och hopp 
  • Jag undviker att lägga på tung vikt på axlarna när jag kör knäböj, istället håller jag hantlar eller skivstång i händerna.
  • Marklyft och raka marklyft (dead lifts) således är favoriter just nu!
  • Jag satsar extra mycket på baksidan av kroppen för att bygga upp styrkan i rygg, rumpa och baksida lår så jag orkar med att bära den allt tyngre magen
  • Jag undviker att ligga plant på rygg under längre stunder, kör jag till exempel bänkpress så ser jag till att göra det på en lutande bänk (cirka 45 grader) - alltför att hålla blodflödet fritt till bebis i magen!
  • Vissa statiska övningar har jag justerat från att stå med tårna i golvet till att sätta ner knäna - alltför att göra belastningen lite lättare och istället kunna satsa ordentligt på tekniken.

Några andra gravida som läser min blogg? 




Dagens gym!



Med dessa redskap kommer man långt även om det såklart 
inte går att jämföra med ett fullutrustat gym :)

1 kommentar:

  1. Det är toppen att träna hemma när man har barn! Sen jag började träna med Olga Rönnberg så tränar jag nog mer hemma än på gymmet.

    SvaraRadera