måndag 26 november 2012

I senaste laget för julgran?

Ja alltså den känslan fick jag häromdagen när jag var ute med L och vi sprang in på den lokala pharmacyn. Dom hade en stor julgran uppe med en massa glittrande pynt som såklart fångade L:s uppmärksamhet, varpå expediten frågade mej om jag hade julgranen klädd hemma och jag svarade lite chockat men med ett leende att "nää, inte än". Fick dock inget leende tillbaka utan bara en blick som sa att "herregud hur kan man inte ha julgranen pyntad och uppe den 20:e november?? Tänk på din stackars son!". Ja lite så kändes det iallafall...

Jag är uppväxt med traditionen att granen kläs sent på kvällen innan julafton. När vi var små så klädde mamma och pappa den när vi somnat och sen när vi tassade upp morgonen (efter att öppnat våra paket från julstrumpan som hängde på sänggaveln) så stod granen där i vardagsrummet i all sin prakt med alla ljus tända. Lika stämningsfullt varje gång! När vi sen blev lite äldre fick vi hjälpa till att klä den kvällen innan, men det var inte mindre härligt att se den på julafton för det. Julgranen var liksom det största tecknet att nu är julen här! Därför så har jag lite svårt att förstå den NZ traditionen med att granen ska vara uppe så förbaskat tidigt. Men de plockar även bort den tidigt här så jag funderar på att ge in i år och faktiskt klä den snart..

Kanske rentutav idag?



När klär ni era julgranar?

3 kommentarer:

  1. Hinner den inte typ tappa alla sina barr innan julafton om man klär den nu? :P
    Jag tycker det är lite jobbigt med gran... det barrar så himla mycket och så har vi katt och blir tokig så i år får det bli en plastgran! Den åker nog upp runt lucia. :)

    SvaraRadera
  2. Vi klädde också alltid granen kvällen innan julafton när jag var liten. Men J var uppväxt med att de klädde den mycket tidigare i Usa, så vi hittade ett mellanting och klädde den vid Lucia. Jag ville liksom ha någon speciell dag att koppla "granklädandet" till. Vid första advent tänker jag att den kanske skulle hinna vissna för mycket till julafton (om man har en riktig skogsgran vill säga), så Lucia blev lagom. Tror jag ska fortsätta med Lucia även i år, om jag hinner vill säga. Har ni plast eller barrande gran? Eller det finns väl riktiga granar som inte barrar nu för tiden iof sig. Du får lägga upp bilder när du klätt den och sprida lite julstämning. Jag har inte riktigt haft tid att komma in i det än. Kram!

    SvaraRadera
  3. Jag gillar att klä granen tidigt! I år blir det rekordtidigt, vi planerar att köpa en (kungs-)gran (sambom godtar inget annat!) till första advent, alltså nu till helgen! Vi ska också baka lussekatter i helgen, nam nam. Vill julmysa hela advent, fram till jul. Det blir så fint att lägga julklappar under granen (förstår att det kan vara lite svårt med en två-åring dock ;o)), efter julafton ser granen så tom och ensam ut... Granen kan få stå hela december ut, men sen vill jag ha ut den och städa bort allt juligt och göra plats för tulpanerna (som får invadera mitt hus i februari). För-myser redan nu lite med glögg (såååå gott!!) och massa tända ljus nu i mörkret.

    SvaraRadera