onsdag 14 november 2012

L in action




Tänkte att ni ska få ta del av hur det ser ut när L susar fram på sin balance bike (och stannar för lite kast med stor sten). Just här går det väldigt lugnt och kontrollerat till mammas lättnad men han hade faktiskt en riktig ordentlig krasch i förrgår... Dock slapp han en enda skråma men blev mest väldigt rädd. Och jag med ska tilläggas! Det finns nog inget värre än att som mamma bara se på och veta att man inte har en chans att göra nånting när en rejäl vurpa är ett faktum. Men det lär inte vara första vurpan jag får bevittna... L älskar ju cyklar och motorsporter redan nu!

Vi har precis ätit middag här och jag är glad att den här dagen snart är över... den har varit jobbig och inte har det blivit bättre av att jag knappt sov något alls natten till idag. När man är enormt trött så känns allt så mycket värre, visst är det så? Nu ska jag försöka samla lite av mina obefintliga krafter och röja undan efter middagen och hänga en tvätt innan det är dags för L att sova. Han borde somna tidigt ikväll då han varit vaken hela dagen, ni kan väl hålla tummarna för att det stämmer :)

10 kommentarer:

  1. Hur gick det med sömnen?
    Hoppas du känner dig piggare, jag antar att det är extra jobbigt att sakna hemlandet när man är så långt borta. Även om vi förundras över hur vackert och soligt ni verkar ha det - min utsikt är inte mycket att visa upp... Ha´ en bra dag! Eller natt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gick sådär... Men nu sover det lilla busfröet iaf och jag ska alldeles strax göra detsamma :) Imorgon har jag beställt en bättre dag! Sov Gott

      Radera
  2. Men gud så söt! Vid "Oooh" smälte jag totalt! Vad duktig han är, helt klart en nalkande fartdåre. ;)

    Kram!
    /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Oooh" är L:s utrop varje gång något är jättestort eller tungt, och jag måste erkänna att jag också smälter lite varje gång han snörper ihop sin lilla mun sådär och ger ifrån sej ett "oooh" haha. Vad gäller en framtida fartdåre så tror jag du gissar helt rätt... Kram

      Radera
  3. Hej!
    Har varit i Berlin några dagar, så nu först har jag äntligen kunnat kolla på svaren på din frågestund. :D Var jätte roligt att se och höra svaren.

    Angående att det är så få som kommenterar, för mig krånglar det ofta att kommentera på alla blogspot-bloggar... fungerar aldrig via mobilen heller och det är ofta där jag läser. Vet att det finns andra som har problem med det just på blogspot-siter.

    Sen det här med nattning och sömnen av L... nu är ju Stella mindre än L, hon är ju bara 17 månader så det kan ju ändras, men jag tror att vara konsekvent och bestämma sig för nånting fungerar bra/bäst. Har vi lagt Stella, då tar vi inte upp henne igen (om hon inte storgråter så klart) men då får hon hoppa runt där och sen till slut brukar hon somna. Däremot är det nog svårt att få ett barn som inte är trött att somna :) Men har ju läst att du velat om han ska sova middag eller inte... prova att ta bort middagluren och bestäm dig för att ha det så i kanske 1 eller två veckor, även om det är kämpigt... då kanske han kommer in i det och orkar vara vaken hela dagarna utan problem!
    I annat fall så löser det sig ju iaf när han blir tonåring... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du gillade videoinlägget :) Trist att det verkar som att det ibland är strul med att kommentera, vet ju själv hur irriterande det är när det är krångligt/svårt att kommentera på bloggar - slutar ju ofta med att man låter bli..

      Vi har gjort precis som ni tidigare, hållt stenhårt på att L ska stanna i sin säng när vi lagt honom, men nu när han är äldre och starkare är det inte lika lätt längre. Särskilt när han i det närmsta får panik, då vet jag att det inte är nån idé att ens försöka - det slutar bara i ännu mera tårar och i värsta fall att han kräks för att han blir så upprörd(!) Men jag tror att vårt största problem har varit att han sovit för sent och länge under dagen och därför inte alls varit trött helt enkelt.
      Ikväll funkade det ju toppen iaf efter lite justeringar i rutinen och ingen tupplur under dagen, håll tummarna för att det inte bara var en one-off :) Men som du säger, annars lär det ju lösa sej när han är tonåring haha.
      Tack för din kommentar!

      Radera
  4. Hihi, vilken söt film! Och j*klar vad snabb L är på cykeln!! Inte så svårt att lista ut vilka som inspirerat honom :)
    /J

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä det kunde nog inte ha blivit så mycket annat av L än en liten biker ;) Eller jo det kunde det förstås, men vi är knappast förvånade att valet föll på något med hjul!

      Radera
  5. Vad snabb han är på cykeln, precis som sina föräldrar!

    Som du vet så kör vi på samma, korta rutin vid ungefär samma tidpunkt varje kväll (om han inte är sjuk eller vi är bortbjudna)kväll. Den innefattar nedvarvning i soffan, byte till nattblöja, på med pyjamas, välling, tanborstning och sen god natt och puss/kram till den förälder som inte ska natta. Vi bär honom upp honom till hans rum, lägger oss i sängen tillsammans i hans säng med nallarna om han säger till att han vill ha dom där. Sen vet han att han ska sova, oftast tar det ca.10 min men iblnd om han inte var riktigt trött tar det 40 min. Oavsett är vi alltid konsekventa, ligger stilla och tysta brevid honom (låtsas sova) och ignorerar alla försök till uppmärksamhet och fånerier (mormor, farmor etc gör samma sak om dom nattar), tillslut ger han upp, slappnar av och somnar.

    Sen måste man reglera dagsluren när dom börjar bli så stora som våra killar, vi har t.ex. sagt till på dagis nu att han inte får sova mer än 45 min och absolut inte efter kl.13. Hemma får han inte sova efter kl.12.30-45, har han inte somnat i tid får han vara vaken hela dagen. Blir det gnälligt mot em/kvällen (brukar bli det) ser jag till att hitta på saker hela tiden framtill middag (som ger liiite extra energi i slutet).

    Vet att det är kämpigt (dom har sår stark vilja de små) men bestäm er du och C tillsammans att ni tar varannan kväll och kör samma rutin båda två samt att han inte kommer upp ur sängen när han väl ligger där. Han kommer att lära sig även om han säkerligen kommer kämpa emot rätt hårt i början. Nyckeln är nog att vara lugn och konsekvent även om man innerst inne är stressad och aningens irriterad över situationen. Oj, blev långt det här :-).

    Hoppas att din dag blir mycket bättre än gårdagen.

    Skype i helgen?

    Stor kram till dig gumman

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack vännen för att du tog dej tid att skriva ett så långt ingående svar! Ikväll funkade det faktiskt kanon, kanske att vi hittat en ny rutin som funkar för oss nu - hoppas hoppas hoppas det! Jag tror att det viktigaste när det gäller L är att han, precis som du säger, inte sover för länge eller sent på dagen. Eller överhuvudtaget! Och sen att det är lugnt runtomkring honom på kvällen och att samma sak händer, det märker jag är jätteviktigt. Han kan tillexempel ha svårt att komma till ro om C försvinner ut på kvällen, innan L somnat. Men förhoppningsvis har vi nu hittat nåt som funkar bättre... för ett tag tills nån ny fas börjar ;) Skype i helgen låter toppen! Kramar

      Radera